A kiállítók 45 %-a, kb. 400 kiállító olyan textilanyagokat gyárt, amelyeket a járműgyártásban, ezen belül főleg az autógyártásban használnak. Ezeknek az anyagoknak a jelentősége egyre növekszik, mert a gépkocsigyártás terén igen szigorú előírások érvényesülnek a súlycsökkentés és az környezetvédelem szempontjából, aminek csak textíliák használatával lehet eleget tenni.
Az autókárpitok legfontosabb nyersanyaga a poliészter, de kisebb mennyiségben poliamidot és gyapjút is használnak erre a célra. Igen sok szövetet és kötött kelmét használnak erre a célra. Az autók padlóburkolatát főleg poliamidból készítik. Ezeken a területeken nagy jelentősége van azoknak az anyagoknak és megoldásoknak, amelyek megakadályozzák az elektrosztatikus feltöltődést, nehogy az utasokat kellemetlen áramütés érje emiatt. Ugyanezt a követelményt támasztják — tűzvédelmi okokból – a szűrőkkel szemben is, amelyek nemszőtt kelmékből készülnek. Az autók fontos biztonsági felszerelése ma már a légzsák, amely speciális szövetből készül. Újabban szilikon bevonatú szövetet fejlesztettek ki erre a célra (Wacker Chemie); ez a bevonat megvédi a légzsák anyagát a felfúvódáskor felforrósodó gáztól és csökkenti a szövet fonalai között a súrlódást, ami hozzájárul a szövet szakítóerejének növekedéséhez. Mindezek eredményeként könnyebb, vékonyabb szövetet lehet készíteni erre a célra, következésképp a légzsák becsomagolva kisebb helyet igényel. A légzsákok varrására speciális fonalakat ill. varrócérnákat (pl. a poliamid 4.6 alapanyagú Stanylenka® ill. a poliamid 6.6 alapanyagú Zwibond® cérnát) is kifejlesztettek (Gütermann). Az autókarosszéria egyes elemeit nemszőtt kelmékből gyártják. Ezeknek az alkatrészeknek – amellett, hogy megfelelő kényelmet biztosítanak a vezetőnek és az utasoknak – rezgéscsillapító, hangtompító hatásúaknak és minél könnyebbnek kell lenniük.
A Sandler cég újfajta eljárást dolgozott ki ilyen karosszériaelemek gyártására, amelyből akár önhordó tetőzet is kialakítható. A kiállításon egyébként nagyon sok cég mutatott be olyan karosszéria alkatrészt, amit nemszőtt kelmék felhasználásával készítettek. Nyitható tetejű, kabriolet típusú autók számára, amelyek teteje textilanyagból van, speciális szövetet fejlesztettek ki, amit azután PVC bevonattal látnak el. A szövet különleges kötésű és bizonyos fonalrendszerei igen nagy szilárdságú aramid-fonalból állnak, ennek következtében ellenállnak a vandál rongálásnak, feltörésnek. Ugyanilyen típusú szövet használható különböző ponyvák készítésére is.. Nagy szerephez jutnak a kötött kelmék is, ezen belül elsősorban a különféle hálók, és újabban a távtartó szerkezetű, kétrétegű kelmék, amiknek felhasználási területei most vannak kialakulóban. Emellett azonban a körkötött kelméket is sokféle célra használják, elsősorban a bútoriparban és a járműiparban, de hordozókelmeként is műanyag bevonatú szerkezetek, pl. műbőrök készítésére. Kihasználva a síkkötőgépek azon képességét, hogy ma már szinte tetszőleges alakú, síkban vagy térben idomozott formákat lehet előállítani ilyen gépeken, ez a technika is egyre jobban terjed a műszaki és egészségügyi textíliák gyártásában, amire néhány érdekes példát a Techtextil kiállításon is bemutattak.
A különféle kelméket vagy önmagukban használják, vagy alapját képezik kent, rétegezett szerkezeteknek, mint hordozóanyag vagy erősítő váz. A megfelelő kelmetípus kiválasztása, mind annak szerkezetét, mind nyersanyagát tekintve, a mindenkori felhasználási cél függvénye. Az alkalmazási területek sokfélesége és a különleges igények sokrétűsége magyarázza a kínálat rendkívüli gazdagságát ezen a területen.
Ugyanennek tudhatjuk be azt is, hogy a textilipar ma már nem hagyatkozhat önmagára, szorosan együtt kell működnie a vegyiparral, a műanyagiparral, a villamosiparral, a járműiparral, az építőiparral, a mezőgazdasággal, mert az újszerű műszaki textíliáknak ill. a textilanyagok műszaki téren történő felhasználásának olyan követelményei vannak, amelyeket csak velük közösen lehet megoldani. Hasonlóképpen, az egészségügyben használt textilanyagok, amelyek szintén rendkívül fontos területet jelentenek, megkövetelik az orvosokkal, gyógyászati eszközöket gyártó iparágakkal való együttműködést. A műszaki és egészségügyi textíliák fejlesztése, tervezése igazi mérnöki munka, amely csakis az érintett szakterületek – a gyártók és a felhasználók – kiválóan képzett szakembereinek közös munkájával lehet eredményes. Lázár Károly